Afvallen week 1

Vorige week maandag 31 mei besloot ik dat het tijd was – achteraf zie ik pas hoe onbewust perfect ik dit gepland heb op een maandag (1e dag van een nieuwe week die nieuwe kansen biedt en ook nog eens een dag voor de nieuwe maand begint), super handig als ik straks wil vergelijken en wil terugblikken. Maar dat is weer een ander ocd-trekje dat ik heb, maar daar gaat deze blog niet over. Het was tijd om te stoppen met excuses, smoesjes en zelfmedelijden. Tijd om mijn schouders er weer onder te zetten en aan mijn doel te werken. Ik wil 17,5 kg afvallen. Dat is veel, maar niet onmogelijk. Ik ben nu dus precies een week bezig en ik had jullie beloofd wekelijks op de hoogte te houden van mijn afvalproces en resultaten. Het was dus tijd om op de weegschaal te gaan staan om te kijken of ik ben afgevallen.

Maar laten we eerst eens terugblikken op deze eerste week. Hoe ging het? Vond ik het zwaar en waar lagen voor mij de uitdagingen de afgelopen week? Op zich ging het best wel goed. Inmiddels ben ik al een paar keer “begonnen” met afvallen en weet ik hoe de eerste weken zijn als je je levensstijl probeert te veranderen. Die zijn best pittig kan ik je vertellen, omdat je in feite moet afkicken van de suikers en vetten. Het kostte me dan ook wel de nodige moeite om bepaalde verleidingen te weerstaan, maar dat is normaal. Dat is iets waar je vanzelf aan went, maar dat kost een paar weken tijd. De échte uitdaging lag bij mijn verjaardag. 3 juni mocht ik 29 kaarsjes uitblazen en dat werd natuurlijk gevierd met een gebakje. Want een stukje taart hoort er wat mij betreft op je verjaardag toch echt wel bij. Dit was trouwens ook de dag dat ik weer besloot te gaan bloggen. Mijn eerste artikel kan je hier teruglezen. Ook wilde mijn vriend graag eten bestellen, wat voor mij een enorme valkuil is. Want ja, ik houd ook niet zo heel erg van koken, dus dat is alvast verleiding 1. En dan nog natuurlijk het feit dat een lekkere vette burger van ons favoriete restaurant Stoof verrukkelijk is, is verleiding nummer 2. Máár gelukkig is het me gelukt om me in te houden. Mijn vriend bestelde zijn lekkere hamburger en ik ging voor een Ceasar salad en ik had nog een maiskolf in de koelkast liggen die op moest. Met wat zoete aardappelfrietjes erbij was ik tevreden over de maaltijd. Nu moet ik wel eerlijk bekennen dat ik op het moment dat het eten gebracht werd en de geur van Vin’s hamburger mijn neusgaten vulde, ik even spijt had van mijn keuze. Dit verdween gelukkig meteen nadat we uitgegeten waren. Toen was ik heel erg blij met de keuze die ik gemaakt had en voelde ik mij sterk omdat ik de verleiding had kunnen weer staan. Overwinning! Later op de avond genoot ik bij de thee uiteraard wel van mijn overheerlijke moorkop.

Zondag vierde ik mijn verjaardag pas echt. Of nou ja, voor mijn ouders en mijn zusjes en mijn tante kwam ook even langs. Mega gezellig, maar ook hier was natuurlijk een taartje om mijn verjaardag te vieren. En meestal wordt er op een verjaardag ook wat lekkers op tafel gezet. Ik had hier van te voren goed over nagedacht en koos voor wat gezondere snacks. Komkommertjes met een dipsausje (hé, je kan zelf kiezen of je de dipsaus erop doet!), blokjes kaas, en plakjes leverworst en zoete paprikaatjes gevuld met roomkaas. Ik weet heus wel dat het nog steeds niet de meest gezonde opties zijn (dan had ik voor worteltjes en selderij stengels moeten gaan), maar ik vind wel ook dat het leuk moet blijven.

Resultaten week 1
Al met al ben ik best tevreden over hoe mijn eerste week gegaan is. Ik werd meteen behoorlijk op de proef gesteld met een aantal flinke uitdagingen, maar ik ben trots op de balans die ik heb weten te behouden. Laten we kijken of mijn overwinningen ook een goede uitwerking hebben gehad op mijn gewicht.

Startgewicht 31 mei 2021: 79,9kg
Huidige gewicht: 79,7kg
Afgevallen in week 1: 0,2kg
Totaal afgevallen: 0,2kg
Aantal kilo’s nog te gaan: 17,3kg

Zo, wat is dit een tegenvallend resultaat zeg. Maar 200 gram er af, dat is echt niets en daar baal ik als een stekker van. Voor mijn gevoel heb ik zo hard mijn best gedaan. Ik heb goed op mijn eten gelet en heb ook nog eens extra gesport. Ik ben 2 keer wezen hardlopen naast mijn 2 krachttraining sessies met mijn personal trainer. Voor mij zijn dit soort resultaten dan echt weer een raadsel. Ik begrijp het niet en het demotiveert me verschrikkelijk. Ik vraag me op dit moment echt af waar ik het dan allemaal voor doe als er toch niets afgaat. En ja natuurlijk heb ik een taartje gegeten op mijn verjaardag en een klein puntje op zondag bij mijn ouders. Maar dat was het dan ook.

Ik had gehoopt op een vliegende start, maar nu kom ik alweer voor een volgende uitdaging te staan. Dit soort resultaten geven mij altijd zo een stomp in mijn maag om het maar even zo te zeggen. Ik zie op dit moment echt niet waar ik het voor doe en heb dan ook snel de neiging er weer mee te kappen. Dit is niet voor niets al mijn zevende of achtste poging om af te vallen. En misschien is mijn lichaam ook nog wel aan het wennen aan de veranderingen.

Een positieve noot
Maar laten we eindigen met een positieve noot aan het eind. Het getal op de weegschaal is in ieder geval wel omlaag gegaan en er kan meer achter zitten dan ik met mijn weegschaal kan zien. Misschien houd ik vanochtend wel iets meer vocht vast of ben ik aangekomen in spieren. Dat zou zomaar eens heel goed kunnen. Bovendien heb ik nogal de neiging te snel te willen en ga ik altijd voor het uiterst haalbare, wat gewoon niet altijd realistisch is. Ik moet er anders naar gaan kijken. In plaats van dat ik nu denk, sjiittt… maar 200 gram er af deze week, moet ik denken, 200 gram er af is beter dan helemaal niets of zelfs aankomen. Slow down Ismay, je bent het gewicht ook niet in één week tijd aangekomen, dus het gaat er ook niet in één week vanaf. Ik heb goed gesport en minder ongezond gegeten. Dat is het moraal van deze blogpost en daar moet ik me aan vast houden. Dat gewicht komt dan vanzelf wel! Hopelijk zie ik dan volgende week een beter resultaat op de weegschaal.

sharing is caring! ↴

Share on pinterest
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on reddit
Share on email

Join the conversation

2 Comments

  1. Je wilt naar mijn gewicht, maar ik ben maar 1.60m 😛 Ik denk dat jij een stuk groter bent? En waarom? Nou moet je dat zelf weten, en ik heb natuurlijk geen idee van jouw specifieke situatie, maar toen ik jouw gewicht had was ik écht te dik en dat zág je ook. … Ik denk dat jij er al geweldig uitziet, wat gewicht betreft. Maar het is natuurlijk niet aan mij om jouw te vertellen wat je wel en niet moet doen. Ik hoop dat je lekker sterk wordt en straks met zelfvertrouwen over straat gaat 🙂 Zet ‘m op!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Hi, it's me Izzie!

Wat leuk dat je een kijkje komt nemen op mijn blog! Ik ben dus Ismay (29) en hier schrijf ik over mijn route naar een gezonde levensstijl. Leuk dat je er bent en veel leesplezier! xx