Afvallen week 2 & 3

Het is jullie vast niet ontgaan dat er vorige week geen afval update online is gekomen. Of ik mijn goede blog voornemen al meteen weer had laten varen? Of er daarom geen nieuwe update online kwam? Nee, dat was zeker niet het geval. Ik was een weekje op vakantie. Samen met mijn vriend heb ik van het tropische weer genoten in Valkenburg. Vandaag dus een update waar ik nu sta. Want in zo’n vakantie eet je natuurlijk anders en over het algemeen wat “ongezonder”. Tijd om te kijken waar ik nu sta en mijn eet- en sportschema daarna weer op te pakken.

Ik had mezelf voorgenomen niet al teveel “shit” te eten gedurende onze vakantie. En ik had zelfs heel braaf mijn sportkleding ingepakt om daar te gaan hardlopen. Dat hardlopen kwam er natuurlijk niet van. Het was veel te warm (30+ graden) en ik vond het samen wakker worden met mijn vriend veel te fijn en waardevol om er vroeg voor op te staan om in de koelte van de vroege ochtend te gaan hardlopen. Ergens wist ik ook wel dat die sportkleren ongebruikt in mijn koffer zouden blijven zitten. Alhoewel, dat is ook weer niet helemaal waar. Mijn sport shirtje heb ik wel gebruikt! We hebben namelijk een flinke wandeling gemaakt op de Keutenberg. Deze “berg” heeft de stijlste helling van Nederland! We hebben echt niet de hele week alleen maar bij het zwembad gelegen. We hebben echt veel gelopen en zijn elke dag op pad geweest om de toerist uit te hangen.

De zoektocht naar een bikini & mijn angsten overwinnen
Ook heb ik een paar keer mijn angsten overwonnen. Zo voel ik mij al jarenlang niet meer comfortabel in een bikini, maar mijn vriend wilde heel graag zwemmen. Toen gaf ik aan dat ik dan eerst maar eens nieuwe zwemkleding moest kopen, want in mijn oude bikini zou nu slechts één bil van mij passen, was de jacht geopend. De volgende dag gingen we naar Maastricht. Mijn vriend had ook nieuwe kleren nodig en ik dus een bikini! Ik zag er onwijs tegenop. De zoektocht naar een bikini die mij goed past is altijd al een grote uitdaging geweest. Aan de bovenkant heb ik over het algemeen maat XS of S, omdat ik kleine borsten heb. Aan de onderkant moet ik vaak een L in verband met mijn grote bilpartij. En daar komt meteen mijn grootste onzekerheid vandaan. Mijn stevige onderkant. Ik zag de bui al hangen. Een eindeloze, vermoeiende zoektocht en bij elke bikini die ik zou passen zou ik mij rotter en rotter gaan voelen met als resultaat dat ik aan het einde van de dag super chagrijnig zou zijn.

Ik besloot bij de Hunkemöller te kijken. En wonder boven wonder slaagde ik gewoon in één keer! De eerste bikini die ik paste vond ik leuk, zat goed en stond best wel leuk. Al probeerde ik daar niet al te kritisch naar te kijken. Ik vond het vooral belangrijk dat hij paste en dat we konden zwemmen. De eerste overwinning deze vakantie was dus al de geslaagde zoektocht naar een bikini. Het was gelukt! We konden zwemmen!

Maar daaree liep ik meteen tegen de volgende uitdaging aan. Ik moest mezelf in mijn gloednieuwe bikini hijsen en naar het zwembad gaan. Waar ook andere mensen waren. Die mij en mijn stevige benen en extra kilo’s konden zien. En het klinkt misschien een beetje suf, maar ik vind het ook een moeilijk idee dat óók mijn vriend mij dan zou zien. Natuurlijk weet ik wel dat hij mijn lichaam al vaker heeft gezien, maar toch legde het een soort druk en angst bij mij. De angst dat hij me daarna niet meer mooi zou vinden. De eerste keer dat we gingen zwemmen was ‘s ochtends. En tot mijn grote opluchting, was er helemaal niemand bij het zwembad. We hadden een privé zwembad – heerlijk! Dat hielp mij enorm om de eerste stap te zetten. Pas na een uur kwamen er andere mensen en omdat ik er toen al was, was de uitdaging minder groot om te zwemmem waar andere mensen bij waren.

Het viel me trouwens heel erg op dat mijn figuur eigenlijk best wel heel erg gemiddeld is. Ik ben een volwassen vrouw met rondingen, niet super strak, ik heb een vetrolletje en ik heb putjes in mijn benen en billen. Maar ik zag tot mijn grote verbazing dat eigenlijk alle vrouwen dat wel hebben – mits je 6x per week traint en geen grammetje vet hebt, maar dat heb je doorgans alleen als je topsporter bent. Ik kwam tot de conclusie dat mijn zelfbeeld niet helemaal klopt. Ja ik ben nog steeds iets te zwaar, maar zo erg als ik mijzelf in de spiegel zie is het nou ook weer niet. Ik wil me nog steeds wel inzetten om de kilo’s die ik ben aangekomen door het gebruik van medicatie er weer af te krijgen, dit heeft niet alleen met fysieke redenen te maken maar ook mentaal. Maar doordat ik ben gaan zwemmen kan ik mijn lichaam wel meer accepteren zoals het is en kan ik het zelfs iets meer waarderen!

Resultaten week 2 & 3
De balans weten te houden in zo’n vakantieweek is toch wel heel erg lastig. Toch ben ik redelijk tevreden. Of het beter had gekund, ja zeker. Ik heb in de vakantie weinig zelf gekookt. En ja we hebben bijna elke dag wel op een terrasje gezeten. Maar daar staat tegenover dat ik mij bij het ontbijt goed onder controle had. Als ontbijt nam ik elke ochtend een bakje kwark met vers fruit. En behalve de warme maaltijden op het terras, hebben we verder niet heel veel vette, ongezonde snacks gegeten. Wel een stukje Limburgse vlaai, want je kunt natuurlijk niet naar Limburg gaan zonder een stukje vlaai te eten. Toen ik terug kwam van vakantie heb ik mij die dag daarna meteen gewogen. Toen woog ik 80,1kg (zaterdag). In vergelijking met week 1 betekende dat dat ik 0,4kg was aangekomen gedurende mijn vakantie. Nou dat vind ik zeker te overzien. Vooral ook omdat ik weet dat ik op het moment veel vocht vasthoudt door het warme weer én omdat het de tijd van de maand is (ongesteld).

Ook heb ik zaterdag meteen een flinke workout gedaan. Poe, de spierpijn voel ik nu nog! Dat voelde heel goed, nu alleen wat minder want ik kan bijna niet. Nu de vakantie achter de rug is kan ik mij volledig focussen op het afvallen. Ik heb weer heel veel zin en positieve energie om aan mijn doel te werken. Inmiddels is het weer maandag en heb ik mij nog een keer gewogen. Kijk je mee?

Startgewicht 31 mei 2021: 79,9kg
Huidige gewicht: 79,2kg
Afgevallen in week 2 & 3: 0,5kg
Totaal afgevallen: 0,7kg
Aantal kilo’s nog te gaan: 16,8kg

Ik ben die 400 gram die ik door de vakantie was aangekomen dus alweer kwijt! Hierdoor weet ik bijna wel zeker dat het gewoon vocht was door het warme weer en het extra zout en mijn menstruatie. Een paar dagen later blijkt dat ik dus eigenlijk gewoon ben afgevallen. Een halve kilo zelfs! Daar ben ik best wel blij mee. Want ik heb ook echt wel genoten in de vakantie en me niet te strikt met het afvallen beziggehouden. Wel kan ik concluderen dat ik gewoon meer moet bewegen op een dag en dat ik actiever moet zijn. Nu kan ik daar ook niet altijd wat aan doen met mijn kantoorbaan, maar ik ga mijn best doen daar verandering in te brengen! In de vakantie zijn we elke dag van circa 10 uur ‘s ochtends tot namiddags een uur of 5 op pad geweest. Pittoreske dorpjes bekijken, musea bezoeken, wandelen, zwemmen etc.

Ik heb er in ieder geval vertrouwen in dat het me gaat lukken. Als het me zelfs lukt om in mijn vakantie af te vallen, dan moet het toch wel goed gaan komen!

Volgende week weer een nieuwe update!