Mijn motivatie om te willen afvallen

Een van de belangrijkste dingen als je wilt afvallen is je motivatie. Je moet in jezelf op zoek gaan naar de reden(en) waarom je dit zo graag wilt. En die reden moet écht goed zijn. Het is namelijk je drijfkracht achter je gedrag. Als je drijfkracht groot genoeg is, maak je het jezelf een stuk makkelijker om af te vallen. Vandaag deel ik mijn redenen om te willen afvallen.  

Voor mij is de reden dat ik voor de zomer een bikinibody wil hebben bijvoorbeeld niet sterk genoeg. Maar dit is voor iedereen natuurlijk heel erg persoonlijk. Maar houdt er rekening mee dat als je motivatie niet groot genoeg is, je het afvallen waarschijnlijk niet lang zult volhouden en je je doel dus niet zult bereiken. Zorg er dus voor dat je motivatie om af te vallen helder is. Schrijf je motivatie op en hang hem aan de muur of op een plek waar je dagelijks langs loopt. Mijne hangt op ooghoogte op mijn keukendeur. Zo word ik er telkens aan herinnert, als ik naar de keuken loop om eventueel te snacken, waar ik ook alweer mee bezig was en waarom.

Bij het formuleren van je motivatie om een bepaald doel te bereiken, is het goed om je ervan bewust te zijn dat er twee verschillende soorten motivatie zijn. De intrinsieke motivatie en de excentrieke motivatie. Intrinsieke motivatie komt vanuit jezelf. Dit zijn bijvoorbeeld de dingen waar je naar streeft als je afvalt. Denk hierbij aan een betere conditie of meer energie, een fit en gezond lichaam etc. Bij excentrieke motivatie is je doel een bepaalde beloning te halen. Bijvoorbeeld: als ik 10 kg ben afgevallen mag ik die ene mooie tas kopen. 

Je zou het ook introverte en extraverte motivatie kunnen noemen, althans zo kan ik het het beste vergelijken. Het is denk ik vrij duidelijk dat de intrinsieke motivatie op de langere termijn meer oplevert. Als de motivatie vanuit jezelf komt is de kans veel groter dat je je doel behaalt dan wanneer de motivatie komt vanuit een beloning. Bij excentrieke motivatie kan het zo zijn dat als je een bepaald doel heb gehaald en je die mooie tas hebt gekocht, je motivatie kan wegvallen. Je hebt immers die mooie tas nu, dus waarom zou je nog sporten of verder afvallen? Het is daarom belangrijk dat je een paar hele sterke intrinsieke redenen tot motivatie hebt. Vervolgens kun je deze nog aanvullen met wat excentrieke motivatie in de vorm van bijvoorbeeld doelen die je wilt halen. Want met het opdelen van je uiteindelijke doel in kleinere doelen is helemaal niets mis.

Mijn intrinsieke motivatie

Mijn intrinsieke motivatie houdt voor mij in dat ik het belangrijk vindt om goed voor mezelf te zorgen zodat ik lichamelijk en mentaal sterker en gezonder wordt.

Mijn depressie eindelijk écht achter me laten

Mijn allereerste reden om te willen afvallen, is dat ik door het gebruik van antidepressie in een raptempo veel ben aangekomen. Hierdoor herken ik mijn eigen lichaam niet meer. Daarnaast voelt het een beetje alsof het laatste restje van mijn depressie nog aan mijn vastplakt door de extra kilo’s die ik met me meedraag als gevolg van mijn depressie. Elke kilo die ik afval voelt een beetje als een stukje depressie wat ik achter me laat.

Een kindje in de toekomst

Mijn vriend en ik zijn nog niet zo heel lang samen (3/4 jaar ongeveer), maar toch weten we wel al dat we over een aantal jaar samen graag kindjes zouden willen. Het is al vanaf kinds af aan voor mij duidelijk dat ik heel graag mama zou willen worden. Ik was altijd al een poppenmoeder en zo’n klein hummeltje van mijn eigen vlees en bloed lijkt mij één van de mooiste dingen die het leven te bieden heeft. Maar dat kindje wil ik wel alles kunnen bieden, ook tijdens de zwangerschap. Daarom heb ik voor mijzelf gesteld dat ik pas zwanger wil worden als ik zeker weet dat mijn lichaam gezond en sterk is.

Mijn excentrieke motivatie

Mijn excentrieke motivatie houdt voor mij in dat ik gemotiveerd wordt door een doel of een resultaat.

Een kleinere kledingmaat

Een van de dingen waar ik naar streef is een kleinere kledingmaat. Ik merkte namelijk dat mijn kleren steeds wat strakker gingen zitten en dat de meeste spijkerbroeken niet echt comfortabel meer zaten. De spijkerstof sneed in mijn taille en dit resulteerde vaak tot buikpijn aan het eind van de dag. Ik zou het fijn vinden als ik na 5 of 10kg merk dat mijn kleding minder strak gaat zitten. Dit is natuurlijk een reden tot motivatie, maar tegelijkertijd is dit ook een doel én een beloning om naartoe te werken. Ik heb mezelf namelijk beloofd dat als ik mijn streefgewicht behaal, ik een nieuwe garderobe mag aanschaffen. New me!

Wat anderen van mij denken

Eigenlijk zou dit er helemaal niet toe moeten doen. En ook al zegt iedereen altijd dat ze zich niet bezighouden met wat anderen van hen denken, doe ik dat wel. Ik heb dit altijd gehad over mijn persoonlijkheid. Vinden mensen mij wel aardig, behulpzaam genoeg etc. Het is pas iets van de laatste 2 jaar dat ik mezelf ook echt afvraag of anderen mij ‘dik’ of te zwaar vinden. En dan vraag ik mij met name af wat oud klasgenoten, die ik al zo’n 10 tot 15 jaar niet meer heb gezien, zouden denken als ze mij weer zouden zien. Zelf maak ik mij wijs dat zij allemaal stuk voor stuk zullen zeggen: ‘nou die is ook behoorlijk aangekomen’ of ‘jeetje die is stevig geworden’. Ik vind dit echt een hele akelige gedachten. Het geeft me een gevoel van schaamte voor mezelf en mijn lichaam, ook al weet ik dat ik niet dik ben. Als ik de overtollige kilo’s kwijtraak, hoop ik dat deze gedachte en deze angst verdwijnt.

Je redenen tot motivatie om af te vallen zijn mega belangrijk. Een goede basis van intrinsieke motivatie is een ‘must’ als je je streefgewicht wilt halen.

Wat is jouw drijfkracht om af te vallen?

2 Comments

  1. Wat een mooi openhartig artikel! Je intrinsieke motivatie is inderdaad wat telt. Zelf ben ik helemaal oke met mijn gewicht op dit moment 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *