Mijn valkuilen tijdens het afvallen en hoe ik ze ontwijk

Dit is niet mijn eerste poging is om af te vallen, ook niet mijn tweede, maar misschien wel mijn achtste of negende poging om af te vallen. Mijn eerste pogingen mislukte doordat ik uiteindelijk mijn verlangens niet kon weerstaan. Afvallen is gewoon niet makkelijk en zal altijd een strijd blijven. Máár mijn dip heeft ook een positieve uitkomst gehad. Ik weet nu namelijk wat mijn valkuilen zijn en waar ik op moet letten tijdens het afvallen. Daarom in deze blog al mijn valkuilen op een rij.

Nutella (en alle andere chocolade)
Ik ben gek op chocolade. Ze noemen me in mijn familie ook niet voor niets een chocojunkie. En een vrouw heeft van tijd tot tijd gewoon wel eens behoefte aan een stukje chocolade. Ik denk altijd dat ik best een klein stukje mag nemen, want elke dag een klein stukje chocolade is eigenlijk gewoon heel erg gezond! Maar je kent het vast wel, ineens is die hele chocoladereep verdwenen! Zo gaat het ook met een pot Nutella, want dat vind ik echt het lekkerste dat er is, maar dan wel een lekkere dikke laag natuurlijk

Met honger naar de supermarkt
Niet doen! Echt niet doen! Zorg altijd dat je gegeten hebt voordat je boodschappen gaat doen, anders belanden er gegarandeerd slechte dingen in je winkelmandje. Daarom ga ik ook nog maar één keer per week naar de supermarkt. Dan haal ik de weekboodschappen en that’s it. Daar moet ik het de rest van de week mee doen. Goed voor de portemonnee, maar je wordt ook minder snel in de verleiding gebracht om slechte dingen in huis te halen.

De alles of niets mentaliteit
Ik doe iets goed of ik doe het gewoon helemaal niet. Dat is een beetje mijn motto. Zodra ik een foutje maak en mezelf niet onder controle kan houden en een keertje toegeef aan de zin in een vette hap of ongezonde snack, heb ik meteen de neiging om te stoppen met mijn gezonde levensstijl. Ik heb immers toch al gefaald…

Ik moet leren dat dit erbij hoort. Dit is onderdeel van het proces. Niemand eet 100% 24/7 de rest van zijn leven helemaal gezond. Als dat zo was zouden ongezond eten en fastfood ketens niet bestaan. En een keer iets ongezonds eten kan helemaal niet zoveel kwaad en is ook best wel eens lekker op zijn tijd. Het is alleen belangrijk dat je je daarna weer herpakt en je gezonde levensstijl weer oppakt. Niet blijven hangen in de gedachte dat je toch al slecht gegeten hebt en dat alles al verpest is. Gewoon weer doorgaan! Misstapjes zijn een belangrijk onderdeel van je journey. Elke keer dat je je herpakt wordt je een klein beetje sterker!

Niet ontbijten
Ik heb er nog wel eens de neiging om het ontbijt over te slaan. Maar je ontbijt is je brandstof voor je motor. Anders gaat dat motortje niet aan de gang. Dus geef je lichaam gewoon wat het nodig heeft, Ismay. Een gezond ontbijt. Bovendien wil je niet om half 11 trek krijgen omdat je nog niets gegeten hebt en dan naar ongezonde tussendoortjes grijpen omdat je de verleiding niet kan weerstaan.

Geen zin om te koken, zullen we dan maar wat bestellen?
Koken is niet bepaald mijn hobby, dat heb ik denk ik van mijn moeder. Die houdt ook niet van koken. En met alle bezorgdiensten binnen handbereik is de verleiding groot om dan maar iets te bestellen. En ondanks dat er ook echt wel gezonde maaltijden te vinden zijn die aan huis bezorgd worden, is het toch altijd iets ongezonds dat we bestellen. Pizza, broodje döner of een vette hamburger waar mijn vriend zo gek op is. Het gebrek aan zin om te koken ontstaat bij mij vooral als ik niet weet wat ik moet klaarmaken. Daarom maak ik nu elke week een weekmenu. Ik bedenk van te voren wat ik de hele week ga eten, zodat ik hier niet meer over na hoef te denken. Omdat ik alle boodschappen dan ook al in huis heb, wordt de verleiding om eten te bestellen kleiner. Weggooien is immers zonde!

Te snel resultaat willen zien
Die kilo’s wil je er natuurlijk zo snel mogelijk af hebben, logisch! Maar net zo als de kilo’s er niet in één dag aan zijn gekomen, zullen ze er ook niet in één dag af zijn. Toch merk ik dat ik mezelf te veel focus op de getalletjes op de weegschaal en raak ik gedemotiveerd als ik, naar mijn mening, niet genoeg ben afgevallen. Ik ben een streber en een perfectionist en daarbij wil ik altijd het onderste uit de kan halen. Maar ik moet me niet focussen op de getallen, ik moet me focussen op mijn gezondheid, mijn lijf en mijn gemoedstoestand. Bovendien is elke gram die er af gaat, er weer één. En zo kom je er uiteindelijk vanzelf wel. Het is geen wedstrijd om wie er het eerste is. Bovendien, hoe langzamer de kilo’s er af gaan, hoe meer kans je hebt dat het gewicht er ook écht daadwerkelijk af blijft.

Dit zijn de dingen waar ik dagelijks mee worstel tijdens het afvallen, maar ik merk nu ik dit artikel schrijf dat ik al best wel wat goede manieren heb gevonden om mijn valkuilen te ontwijken. Wat vindt jij moeilijk tijdens het afvallen?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *